Selamat datang ke dunia Vidasakura....halaman ini lebih menceritakan tentang suka dan duka insan di sebalik nama tersebut serta pengalaman pahit manis yang dilalui. Kerana langit itu tidak selalu cerah.....







Wednesday, April 27, 2011

Satu Hari....

Hari ni seperti hari2 yang lain. Tapi entah kenapa aku rasa pelik. Rasa macam ada sesuatu yang akan datang. Pukul 8 pagi, di rumah....aku lihat adik aku kelam kabut bersiap untuk ke sekolah....haha,dah lewat katanya.....'cikgu p sekolah lambat ari ni'....

Aku pula,terlewat 5 minit ke pejabat. Masuk saja pintu pejabat, aku tengok ada bos ibu pejabat duduk tercongok di meja kaunter dengan muka yang tanpa senyuman. Adussss, terkena aku ari ni......apa lagi,aku bagi salam kat dia. Tanya dia apa program ari ni. Bukan apa, saja la nak bagi dia lega sikit.

Kat atas meja aku biasa la, dengan borang yang nak antar, nak key-in, borang belum daftar, slip bank, resit, laporan2....semua mesti aku buat. Kena pula dah minggu terakhir bulan April.....banyak laporan yang harus aku siapkan. sampai naik letih aku.

Tiba2....tiba2.....telefon aku berbunyi....hubby call....aku jawab seperti biasa...dia tanya 'dah amik anak kat sekolah blom???'....adussssss,sekali lagi aku melompat....aku lupa amik Ckin kat sekolah. Jam pada waktu itu dah pukul 1.30 petang bermakna aku dah lewat setengah jam....dalam fikiran, manja aku tu tentu dah menangis teresak2 kat sekolah. Sekolah yang dekat aku rasakan macam jauh sangat,lamaaaa sangat nak sampai...

Hahahahahaaaa,bila sampai kat sekolah anak aku dah tersengeh. Lega.....hmmmm....macam mana entah aku boleh lupa ari ni....tak pernah terjadi lagi selama 4 bulan ni....

Lagi pun,aku rasa serabut kepala dan jiwa ari ni..bukan ada masalah tapi perasaan tu datang tanpa diundang. Rasa macam nak ajak hubby pergi jauh dari kesibukan sekarang. Tapi kerja takkan abis sampai bila2. Lagi ditinggalkan bukan lagi kurang malah semakin bertambah.....nanti aku juga yang pening sendiri.

Ahad ni cuti ari pekerja,mungkin aku boleh cuti ari Isnin tu. Biar tenang sikit kepala ni....

Monday, April 25, 2011

Kerja...kerja dan kerja...

Tak pernah habis kerja atas meja di pejabat....bila dah aku selesaikan,datang lagi...sampai letih aku dibuatnya...heheee....tapi keja tu kadang2 membuatkan aku seronok.....

Sunday, April 24, 2011

Doaku..

Seringkali aku berasa letih dan tidak bermaya. Hingga terkadang aku lemah dan terbaring saja di atas katil. Namun aku kuatkan,kucuba gagahi bila mengenangkan aku punyai suami dan anak. Tidak aku ceritakan masalahku kepada sesiapa selain mengatakan aku 'letih'....mungkin penat bekerja.

Sehingga pada satu hari, suamiku mencadangkan aku berubat dengan seorang ustaz. Muda lagi ustaz ni....kawan sekampung hubby. Bila sesi perubatan berjalan, barulah aku tahu bahawa aku 'diganggu' sesuatu. Aku menangis......setiap kali itu aku dapat semangat baru....tapi seringkali 'ia' datang lagi....dan berubat lagi....

Entahlah,kadang2 aku rasa serabut di kepala....rasa nak marah saja....bad mood memanjang....mungkin itu angkara 'dia'.....dan aku hanya mampu berdoa.....semoga Allah jauhkan semua gangguan daripada aku dan keluarga...amin...

Wednesday, April 20, 2011

Saya budak baru belajar..

Malam ni free...masak dan makan,mama beli ayam dan daging.....buat gulai daging,ayam tu goreng istimewa...nasi kuning.....macam nasi ayam gak lerrrrr.....hubby lak call kata tak balik malam ni....so,aku makan sendiri jer laaa ngan anak manja tu....

Dah selesai semua keja,apa lagi....tgk blog la...ubah2 apa yang patut.....masih tercari2 apa yang menarik untuk dimuatkan dalam blog....ubah template,tapi macam ada yang tak kena lak.....cuba2 jer laaaa.....

Ckin pula main sakan malam nieee....panjat sana panjat sini....asyik minta air jer.....penat main la tu.....aku ingat nak tido awal ja malam ni.....nak makan ubat batu dulu kalu tidak tentu tak leh nak lena sbb asyik nak batuk jer......kawan2 kat opis smua tegur pasal batuk aku ni....teruk katanya.....sampai suara pun dah transform jadi transformer....hehehheheeee......

Tuesday, April 19, 2011

Mendung yang berlalu...

Suara.....ke mana perginya suara aku ni....dah 3 ari aku tanpa suara,bila banyak bercakap pedih pula kerengkong ni.....aduhhhh,pergi pejabat pun asyik bercakap ngan org ramai....dengan batuk lagi.....mengganggu....

cerita masalah aku minggu lepas dah selesai aku agak....dah tak ada aduan yang harus aku beri penjelasan....baru lega rasa hati ini....jalani hidup seperti biasa....

Thursday, April 14, 2011

Lagi2 Dugaan....

Ada kawan yang bagi kata2 nasihat dan kata2 semangat untuk aku bahawasanya jika kita berjaya melepasi setiap dugaan itu,kita akan jadi lebih hebat.....lebih hebat tu bukan bermaksud kedudukan kita.....boleh jadi juga tetapi lebih tepat,lebih hebat itu merujuk kepada kekuatan diri,ketahanan emosi,jiwa dan mental kita....betullah,bila kita dilanda masalah,sudah tentu 3 elemen tu memainkan peranan yang sangat penting bagi memastikan kita dapat menghadapinya.....kalau semua tak kuat,kita tentu akan gagal dan menyerah kalah....

Berpegang kepada kata2 itu,aku cuba kuatkan diri...satu aduan dibuat kepada ibu pejabat kerana aku menolong seorang usahawan mengeluarkan simpanan.....hal kecil yang boleh diselesaikan secara bersemuka diperbesarkan ke ibu pejabat....aku susah hati sampai beberapa hari tidak ada selera makan nasi.....

Aku seringkali teringat kata2 itu dan aku berpesan kepada diri aku agar jangan cepat melatah....tangani setiap masalah dengan cermat.....aku mohon supaya Allah menolong aku yang tidak pernah terlintas untuk menganiaya sesiapa pun....tidak sekali.....dan aku sangat yakin,aku akan menang kes ini........

Tuesday, April 12, 2011

Bangganyerrrrrr....

Masalah yang dialami oleh manja aku Ckin dah beransur hilang. Apa lagi,masalah untuk ke sekolah la. Aku pun susah hati pasal dia menunjukkan pestasi yang kurang memberangsangkan untuk ke sekolah. Hari2 kejutkan dia mesti nak kena marah2 dulu,pujuk2 tak main,tak makan pujuk.

Alhamdulillah sekarang ni sejak masuk bulan April,aku dah tak pening cam dulu. Memang la pagi2 tu dia nangis tapi smpai sekolah dah ok. Pastu dalam kelas dah mau kawan ngan bebudak lain dan mau belajar. Aku tak kisah bab lain tapi yang aku ambil berat sangat kalu dia tak mau ngaji Qiraati. Nanti susah la nak baca Al-Quran.

Aku fikir macam mana nak selesaikan masalah tu. Mujurlah ustazah dia bagi buku Qiraati tu bawa balik  umah,so aku ngajar dia sendiri. Malam2 ja aku panggil dia baca. Sekarang dia dah tak macam dulu. Ada improvement. Bangganya ngan anak mama sorang ni........

Saturday, April 9, 2011

BuKaN eRTi HiDuP!!!

Tekanan,tertekan.....rasa sesak di dada...masalah demi masalah datang. Aku hanya perlu kuatkan hati ini untuk menghadapi semua yang berlaku. Kadang2 setiap masalah itu membuatkan aku cukup tertekan dan akhirnya hilang rasa sabar. Aku asyik nak marah. Selalu jadi mangsa, anak aku la. Pantang salah sikit, lepas 2-3 kali aku bagi amaran....tentunya kena marah ngan aku. Entahlaaa....malam ni aku tibai dia....org Kedah kata sampai baloq la badan dia (satu di badan,2 di kaki). Aku nangis tgk bekas2 rotan tu. Aku hukum dia duduk dalam bilik, tak boleh keluar. Sampaikan dia terlena.....

Aku sendiri tak tahu kenapa skrg ni aku lebih cepat hilang sabar. Mungkin tekanan kerja dan mungkin juga kewangan. Saat ini aku teringatkan abah...kalu abah ada, tentu dia akan nasihatkan aku. Macam dulu2. Kalu aku ada masalah dalam keja, setiap petang aku akan duduk mium ngan abah....bercerita tentang masalah di tempat keja. ia selalu bagi pendapat buat aku....dia selalu bagi nasihat padaku...kini tiada lagi.....mungkin ini satu faktor bagiku...